Saturday, December 24, 2011

Succesvol met Sociale Media – Stefaan Lammertyn vertelt…

21 november 2011
Howest

In het kader van Sociale Media kreeg ik als studente Office Management de kans om een lezing bij te wonen van Stefaan Lammertyn. Voor deze lezing bij te wonen kon ik mij via Facebook inschrijven.

Stefaan Lammertyn is de zaakvoerder van Pixular, een online communicatiebureau uit Roeselare. Mr Lammertyn zal dit najaar ook zijn eerste boek uitgeven rond Sociale Media, genaamd: ‘Succesvol met Sociale Media’. Minister Vincent Van Quickenborne, fervent twitteraar, heeft het voorwoord geschreven van dit boek.

‘Geven en ontvangen’. Onder dit moto begon Stefaan Lammertyn aan zijn presentatie. Hij vertelde ons dat Sociale Media de toepassing is van oude technieken op nieuwe technologieën . ‘Sociale media’ zijn online tools en internetplatforms waar mensen gebruik van maken om meningen, ervaringen, gedachten en inzichten met elkaar te delen. Om dit alles op een goede en correcte manier te doen moet je gebruik maken van de Triple F: Friends, Fans en Followers. In de bedrijfswereld is dit van groot belang, wanneer je klanten weet hebben van je ‘Sociale Media’ activiteiten, dan gaan ze proberen contact zoeken via deze kanalen.

Stefaan Lammertyn toonde met enkele cijfers aan wat het gemiddelde gebruik van Facebook, Netlog, LinkedIn, Twitter en Google+ is. Zo zit men gemiddeld 55min per dag op Facebook en heeft 65% van de topbedrijven een twitter-account. Hij stelde ook vast dat vier op 5 mensen de online-aanbevelingen van anderen geloven, zo blijkt Sociale Media een zeer beïnvloedbare factor te zijn in het Marketing proces van een bedrijf.

Hij deelt Sociale media op in 5 hoofdcategorieën:

  • Blogs
  • Microblogs: Twitter - Yammer-...
  • Sociale Netwerken: LinkedIn – Facebook - Google+ - ...
  • MediaSharing: Youtube – Slideshare – Spotify -...
  • Location Based apps: Foursquare

Hij gaf ons ook nog enkele tips om efficiënt te Twitteren:

  • Vertel anderen jouw verhaal
  • Zorg voor Toegevoegde Waarde
  • Link met stijl
  • Stel vragen en geef antwoorden
  • Deel jouw kennis en inzichten
  • Wees dankbaar


Ik vond deze lezing zeer aangenaam gegeven door de heer Lammertyn, door het gebruik van quotes en humor kon ik er gemakkelijk de aandacht bijhouden. Als studente Office Management heb ik vooral geleerd dat Sociale Media een verschil kunnen maken voor een bedrijf op vlak van communicatie en marketing. Als ik later zal werken zal ik proberen om dit soort ommunicatie op poten te stellen.

De heer van Gampelaere en Mevrouw Terynn hadden ons de opdracht gegeven om tijdens de uiteenzetting enkele tweets te plaatsen op twitter met daarin de ‘hashtag’ #howest. Deze tweets werden dan geprojecteerd in de zaal, dit gaf een extra interactieve toets aan deze presentatie.

De avond werd afgesloten met een receptie in de cafetaria van Howest te Kortrijk. Hier kon je nog bijpraten over het topic Sociale Media en kon ik als studente netwerken met de aanwezige zaakvoerders en andere studenten.

U kan hier de presentatie bekijken:

No comments:

Post a Comment